Bacı Köyü
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Bacı Köyü

11 asırlık tarihe sahip Polatlı Bacı Köyümüzün internet sitesine HOŞGELDİNİZ.. Sitemizden daha iyi hizmet alabilmeniz için ÜYE OLUNUZ.!...
 
AnasayfaKapıLatest imagesAramaKayıt OlGiriş yap

 

 TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ 2

Aşağa gitmek 
2 posters
YazarMesaj
kurtmenbeyi
BÖLÜM MODERATÖRÜ
BÖLÜM MODERATÖRÜ
kurtmenbeyi


Mesaj Sayısı : 10
Yaş : 64
Nerden : ankara
Kayıt tarihi : 28/01/09

TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ  2 Empty
MesajKonu: TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ 2   TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ  2 EmptyCuma Ocak 30, 2009 3:50 pm

TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ - 3
OCAK / OCAKLI / OCAKUŞAĞI AŞİRETİ: Ocaklılar, Danişmendlü Aşîreti'ndendirler.

OKÇU / OKÇUYAN AŞİRETİ: 287 yılında Bitlis-Muş bölgesinde Mamık ve Konak kardeşlerin kırgınına uğrayan "SIag"= Okçu boyunun Dede-Korkut Oğuzameleri'nde "Okçu-Kozan" denilen İlbeylerine bağlı olup, Fırat nehri batısına kaçıp kurtulan ve Malatya-Halep arasında 'konup geçen OĞUZLAR'dandırlar.

Bunlardan 24 oymaklı "Okçu-İzzeddinli" boyu, Halep'teki Kurudağı'nda kışlarlar. Osmanlı arşiv vesîkalarında Okçular boyu, "Konar-Göçer Göçebe TÜRKMAN Taifesi" olarak gösterilen Reyhanlu Aşîreti'nin bir boyu olarak ifade edilmiş ve "Ekrad Yörükanı Taifesinden" olarak kaydedilmiştir.

ÖKÜZAN / ÖKÜZOĞLU AŞİRETİ: Osmanlı Tahrîr Defterlerinde "Ekrad Yörükanı Taifesinden" gösterilmişlerdir.

PORNAK / PORNEKLİ / BORNAK AŞİRETİ: AKKOYUNLULAR'ın dayandığı boylardan en önemlisidir. Pürnek, Pörnek, Pörnik, Börnek adlarıyla da anılmışlardır. Trabzon ile Diyarbakır'da ve bunlar arasındaki köylerde adları coğrafyaya geçmiştir. Osmanlı arşiv vesîkalarında "Konar-Göçer Türkman Yörükanı Taifesinden" gösterilmişlerdir.

SAKANLI / ŞAKAN AŞİRETİ: SAKANLAR, Ağrı Dağı ve çevresindeki "Celali Kürtleri" adlı 24 boylu aşîretin oymaklarından biridir. Halk etimolojisine göre bunlar, Celaliler'in "Sol Kolu" sayılan 12 oymaklı Khalikanlar'a göre, savaşta Sağ Kol'da savaştıklarından "Sağ-lar" anlamına TÜRKÇE "Sağ-an" adını almışlardır. Edip Yavuz da, TÜRK SAKALAR'ın bir kolu olan SAKANLAR'ın "akıllılar, arifler" anlamına geldiğini ve Celali oymakları arasına karıştıklarını belirtmektedir.

SARILAR / SARUYAN AŞİRETİ: Osmanlı Tahrîr Defterlerinde "Konar-Göçer TÜRKMAN Yörükanı Taifesinden" gösterilmişlerdir. Maraş'ın Sarılar köyü halkı bunlardandır. Anadolu Türkmenleri arasında SARICALU cemaati de bunlardan olmalıdır.

SOLKANLI / SOLKHAN AŞİRETİ: Bingöl ilindeki Solhan ilçesine adlarını vermişlerdir. M. Fahrettin KIRZIOĞLU, SOLKHAN adının savaşta "Sol Kol"da vuruşan anlamına "Sokak"tan "Solaktan"=Solaklar deyiminden veya "Okçu" anlamına eski "Slak / Selak" denilen Oğuzlar'dan geldiğini ileri sürmektedir.

SÖYLEMEZLER AŞİRETİ: Osmanlı arşiv vesîkalarında "Yörükan Taifesinden" gösterilmişlerdir. Söylemezler Türkiye'ye birçok şair, bilgin ve devlet adamı yetiştiren bir cemaattir.

SUR / SURANLI / SURUŞAĞ / SÜRLER AŞİRETİ: Murat suyu boyunda oturan SURANLILAR'ın Orta-Asya'daki adaşlarını Çin kaynakları TÜRK soyundan göstermektedirler.

SÜRGÜÇLÜ / SÜRGÜÇİ AŞİRETİ: Osmanlı arşiv vesîkalarında "Konar-Göçer Ekrad Taîfesinden" gösterilmektedir.

SUTURKAN / ÜSTÜRKİ / ÜSTÜRÜKAN AŞİRETİ: Osmanlı Tahrîr Defterlerinde Konar Göçer Türkman Ekradı Taifesinden" gösterilmişlerdir. Varto'nun (Muş) ÜSTÜKRAN (Yeni adı: Çaylar) bucağına adlarını vermişlerdir. Gence ile Berdaa arasındaki Şutur bölgesine ad veren bir oymak ile adaştırlar.

ŞADİLİ / ŞADİYAN / ŞADAN AŞİRETİ: TÜRKÇE başbuğ unvanlarından ŞAD ile ilgilidir. ŞAD kelimesi ile ilgili bölge ve kale adları vardır. Arpaçay (Kars) ilçesi merkezi "Zaru-Şad" ve Hakkâri yakınlarındaki eski "Saru-Şad", Artvin'deki "Şav-Şad" ile Şad-Berd gibi... ŞADİLİLER Horasan'dan gelmişlerdir. Osmanlı Tahrîr Defterlerinde "Yörükan Taifesinden" gösterilmişlerdir.

ŞEMİKLİ / ŞEMİKANLI AŞİRETİ: AKKOYUNLU oymaklarındandırlar. Mardin'dekiler Kürmanç'tırlar.

ŞIHAN / ŞEYHAN / ŞEYHLER / ŞEYHLÜ AŞİRETİ: MİLLÎ topluluğuna sokulmuş olan KARAKEÇİLİLER'in dört dalından biridir. Osmanlı arşiv vesîkalarında "Konar-Göçer Ekrad Yörükanı Taifesinden" gösterilmişlerdir. Şıhan oymakları şunlardır: 1- HACAN, 2- MUSİKAN (TÜRKÇESİ: BIÇAKÇILAR). 3- KUBATAN (Kubatoğulları da deniyor), 4- SIHİMAM,
5- KOTAN, 6- DAVARAN, 7- ŞIHKAN, 8- BİNKAŞIM.

ŞAKAKLU / ŞIKAKİ: Osmanlı arşiv vesikalarında "Konar-Göçer Ekrad Taifesinden" gösterilmişlerdir. ŞAKAKLULAR'ı, Rus eserleri TÜRK olarak tanımaktadırlar. Onlar da kendilerini TÜRK olarak bilirler. Tebriz Eyaleti'ndekiler TÜRKMEN sayılırlar.

TATAR / TATARUŞAĞI AŞİRETİ: Osmanlı arşiv vesikalarında "TÜRKMAN Yörükanı Taifesinden" gösterilmişlerdir. İlhanlı-Moğol çağından kalmadırlar.

TOPUZUŞAĞI AŞİRETİ: Osmanlı arşiv vesîkalarında "Göçebe Ekrad Yörükanı Taifesinden" gösterilmişlerdir.

TORUNAN / TORUNLAR AŞİRETİ: Osmanlı arşiv vesîkalarında "TÜRKMAN Taifesinden" gösterilmişlerdir. AFŞARLAR içinde TORUNLUK namıyla tanınmışlardı. Asilzade, soylu-soplu beyler anlamına gelir. Siverek (Urfa)'te bulunan KARAKEÇİLİLER'in kollarından Ceraban koluna bağlı bir Torun oymağı bulunmaktadır.

TIRKAN / TÜRKAN / TİRKANLI AŞİRETİ: TÜRKMENLER anlamına gelir. Osmanlı Tahrîr Defterlerinde "Ekrad ve Yörükan Taifesinden" gösterilmişlerdir. OĞUZLAR'ın 24 boyundan biri olan BEĞDİLİ boyuna mensupturlar. Önceleri KARAKEÇİLİLER'e tâbi iken sonradan Viranşehir (Urfa)de bir derebeyi olan İbrahim Paşa bunları MİLLÎ aşîretine bağlamıştır. TÜRKAN aşîreti mensupları, TÜRK olduklarını bilen, Kürmançca konuşan bir TÜRK aşîretidir. Aşiretin en kalabalık olduğu yer Siverek'tir (Urfa).

ULAŞLI / ULAŞLAR AŞİRETİ: BEĞDİLİ TÜRKMAN aşîretindendirler. Birçok bilgin ve büyük adam yetiştiren bir oymaktır. Ulaş Bardakçı eğer bu aşiretten idiyse, TÜRK olmasına rağmen Kürtçülük gütmekten başka bir şey yapmamış durumuna düşmüştür...

ENAKHÎ / İNAKHÎ (YINAKLI) AŞİRETİ: OSMANLI arşiv vesîkalarında "Yörükan Taifesinden" gösterilmişlerdir. Dede-Korkut Kitabı'nda "Başvezir" anlamında olan "INAK / YINAK" deyimi ile ilgilidirler.

ZAKHURANLI / ZAĞFURANLI AŞİRETİ: Osmanlı arşiv vesîkalarında "Ekrad Tasfesinden" gösterilmişlerdir. Sivas ile Kars'taki Alevî TÜRKMENLER'den bir boy bu adla anılır. Tebriz-Erdebil civarındakiler "TÜRKMAN" sayılırlar.

ZARIKANLI / ZERKİ / ZIRKANLI AŞİRETİ: Osmanlı Tahrîr Defterlerinde "Konar-Göçer Ekrad Taîfesînden" gösterilmişlerdir. Sarışınlar anlamına gelen bu ad Eski türkçe'de
"Sarıg"=sarı rengi anlatan sözle ilgilidir. Zırkanlılar, Kürmanç kolundadırlar.

ZİLANLI / ZİLAN / ZİLİ AŞİRETİ: Dicle Kürtlerinin (Kürmançlar) iki anakolundan biridir. (Bakınız: Bokhtî / Boton). Osmanlı arşiv vesîkalarında "Ekrad Taifesinden" gösterilmişlerdir.

Eskiden Silivi=Silivli denilen Diyarbakır'ın doğusundaki Meyyafarikîn'de kışladıkları için buraya Şilvan / Silivan=Siliwler adını verdirmişlerdir. GÖKTÜRKLER'de, Silivan / Silifan çok üstün ve şerefli bir unvandı.

KIRZIOĞLU'na göre; Zilan deyiminin kökü olan Siliv, Silig=Silinmiş, tertemiz anlamına gelmektedir. TÜRK-Kürt aşîretlerinin menşe birliği hakkında daha pek çok ispatlayıcı vesîkalar vardır.

Aşık Paşazade ve Tac-üt Tevarih Yıldırım Beyazıd'a hekimlik etmiş olan İranlı bir Kürt Ozan'dan bahseder... Gunnar Jarring AFGANİSTAN TÜRKLERİ arasında uzun çalışmalar yaptıktan sonra bir çok yerde Kürt diye geçen Mukrilerin GÖKLEN TÜRKMENLERİ olduğunu söylüyor ve kaynak olarak ta Tumonoviç'i veriyor.

Kanuni Döneminde OĞUZ boylarından BEYDİLİ'nin 40 oymak olduğunu ve bunlardan birinin Kürtler Oymağı olduğunu biliyoruz... (Bozoklu Oğuz Boylarına Dair, Faruk Sümer, DTCF Dergisi C XI sayı 1, sf. 80)

Şerefname'de yer alan Kürt Dögeri boyu dahi OĞUZLAR'ın 24 kolundan DÖĞER ve DÖĞERLİ koluna bağlıdır. Ziya Gökalp OĞUZ İli 24 boyundan BEĞDİLİ koluna bağlı TÜRKANLAR aşiretinin vaktiyle KARAKEÇİLİLER'e tâbi olduğunu söyler... TÜRKANLAR sonradan Viranşehir derebeyi İbrahim Paşa'nın MİLLİ federasyonuna katılmışlardır. Sebep te kan davasıdır. Çok yakın bir tarihte cereyan etmiş olan bu değişikliğin yüz yıllardır TÜRKMEN aşiretleri arasında sürüp gittiğini düşünmek yanlış olmaz.

Böylece pek çok TÜRKMEN şimdi Kürt sayılmaktadır. (Doğu Anadolu Hakkında Sosyo-Kültürel Bir Araştırma, M.Eröz, sf. 40) Eröz'e göre TÜRKANLAR SELÇUKLU Süleyman Şah'ın 4 oğlundan birinin bölgede kaldığını, onun soyundan geldiklerini söylerler ki, bu da onların TÜRK asıllı olduklarının delilidir.

Karacadağ'a bağlı Karabahçe köyü halkı TÜRKMEN'dirler, yalnız muhitin etkisiyle dilleri bozulmuştur, KERKÜK AZERİ ağzına yakın bir ağızla konuşurlar.

Gaziantep Uğurova köyündeki TÜRKMEN asıllı BARAKLAR beş aşiretten oluşur: TORUN, TEYREKLİ, KÜRDİLİ, ESELİ ve TÜRKMEN...

Günümüzde Tunceli'de 64, Siirt'te 11, Urfa'da 57 aşiret mevcuttur.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.yersenfinduk.com
UZ3YR
YÖNETİCİ
YÖNETİCİ
UZ3YR


Mesaj Sayısı : 73
Yaş : 40
Nerden : Amasya
Kayıt tarihi : 30/12/08

TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ  2 Empty
MesajKonu: Geri: TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ 2   TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ  2 EmptyCuma Ocak 30, 2009 7:31 pm

bu aşiretlerin köyümüze göç ettiğini mi savunuyorsunuz yani....
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.uz-air10ur.tr.gg
kurtmenbeyi
BÖLÜM MODERATÖRÜ
BÖLÜM MODERATÖRÜ
kurtmenbeyi


Mesaj Sayısı : 10
Yaş : 64
Nerden : ankara
Kayıt tarihi : 28/01/09

TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ  2 Empty
MesajKonu: KAFALARINIZ KARIŞMASIN   TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ  2 EmptyC.tesi Ocak 31, 2009 1:44 pm

hayır değerli dostum şimdilik araştırmalarım devam ediyor dedim yazımda,yukarıdaki kollar ve geliş yerleri kaynağımda var vermemdeki amaç büyüklerinizden bilgi paylaşımlarında hafıza tazelemeleridir.
Türkmen Aşiret yerleşkesi bizim köyümüz.
verdiğim aşiretlerde TÜRKMEN AŞİRETLERİ ve aynı kolun uzantısı alt gruplar.
aşiretler dalla ayrılarak göç etmişlerdir aynı aşiret bir bakıyorsun ankara civarında çıkarken diğer kolu van'da çıkabiliyor sebebi de grup içerisindeki hastalıklar veya bazı zorunlu durumlar olabiliyor.bu o aşiretin batı ile doğudaki farkı demek değildir o günkü şartlar gereğidir.şimdilik biz hangi dalla bağlıyız bilinmemekte.bacım sultan dan başka bir donemiz yok ama aynı bacım sultan ankara nallahanda da çıkıyor karşımıza hemde aynı hikayesi ile demekki nallıhanda da bir kol uzantımız var yakın zamanda da o köyle bağlantı kurup araştıracağım işlerimden fırsat kalırsa.o zamanda biz nallıhanlı mı olacağız.
göç yollarında gelen aşiretlerin içerisinde söylemezler aşireti var ama bu söylemezler aşireti sizinle ne kadar bağlantılı bilmiyorum.buradaki amacım somut belge bilgi toparlamak gerçek tarihi bulmaya çalışmak.sonuçta hangi aşiret,hangi grup olursa olsun tarihi gerçeklerle yüzleşmek.yukarıda sıralanan kollar içinde birisine bağlı olduğumuzdan çok eminim.ama hangisine olduğunu netleştiremedim
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.yersenfinduk.com
kurtmenbeyi
BÖLÜM MODERATÖRÜ
BÖLÜM MODERATÖRÜ
kurtmenbeyi


Mesaj Sayısı : 10
Yaş : 64
Nerden : ankara
Kayıt tarihi : 28/01/09

TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ  2 Empty
MesajKonu: AMAÇ KAFA KARIŞTIRMAK DEĞİL DOĞRUYU BULMAK   TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ  2 EmptyC.tesi Ocak 31, 2009 1:49 pm

Taptuk Emre'nin bir kızı olduğundan bahsetmiştik. Adı BACIM SULTAN.



O zamanlar Nallıhan’ın Tekke Köyünde Hamza Sultan adında bir zat yaşamaktadır. Bir oğlu vardır. Adı da HULB1YE Sultandır. Emrem Sultan ye Tekke Köyleri birbirlerine komşudur. Hul­biye Sultan Bacım Sultan’ı görmüştür ye onu sevmiştir. Ona tutkundur. Onunla evlenmek ister. Nasip bu ya Taptuk Emre Kızını Hulbiye Sultana verir. Düğün başlar. Halk günlerce eğlenir. Yer içer, İlahiler okunur, gelin almacılar Emrem Sultan köyüne gider, gelini alır ve Tekke köyünün Erenler mevkiine getirirler. Öğle vaktidir. Gelin alıcılar namaz kılmak için hayvanla­rından inerler. Bu arada gelin at üzerinde durmaktadır. Gelin alıcılar namazlarını eda ettikten sonra gelini bıraktıkları Erenler Mevkiine gelirler. Fakat gelini bıraktıkları yerde bulamazlar. çok ararlar nihayet Hamza Sultana giderek ona sorarlar.



-Gelin eve geldi mi? gelmediğini öğrenince Emrem Sultana haber salarlar,



-Gelin döndü mu? Emrem Sultan,



-Gelin yerini buldu. Orada arayın der.



Onlarda geri dönerler, gelini şimdi yatmakta olduğu tepede bir ardıç ağacına dayanmış, oturur bulurlar. kayınpederinin evine gitmesi için teklif yaparlar. 0 da



-Ben buraya kadar geldim. 0ğlunuz da buraya gelsin der.



Nihayet Hulbiye Sultan oraya gider, gelini alır evine getirir ve orada evlenirler.



Bacım Sultan köyde odalar açarak gelen gidenlerin karınlarını doyurur, misafirlerine daima izaz ikramda bulunur. Bu sebeple köye Tekke adı verilmiştir. Bu olay bir İlahide de anlatılmaktadır.



Bütün bunlardan anladığımıza göre, Taptuk Emre'nin kızı Bacım Sultan da Tekke Köyünde yatmaktadır. şimdi kimlerin ellerinde olduğunu bilemediğimiz beratta Bacım Sultan dan ye onun Vakfiyelerinden bahsedildiği gibi Bacım Sultanın Tekke köyü civarındaki vakfiyelerine ait Tapu kayıtlarının da olduğu bilinmektedir. Bektaşi Vilayetnamesindeki rivayetlerin birinde Yunusun Taptuk Emre'nin kızını sevdiği ve hatta bundan dolayı o kadar yıl hizmet eylediğini dervişlerin ileri sürdükleri yazılıdır. Bundan başka 1318 hicri yılına ait (Ankara Vilayeti Salname-i Resmisi)nin 146 ncı sayfasında da “Ankara ViIayeti Nallıhan kazasının üç saat mesafesinde Emrem sultan kariyesinde Kibar Evliyaullahtan Emrem Sultan Hazretleri ve Tekke kariyesinde de Veliyyu Müşarünileyhin kerimeleri Bacım Sultan hazretleri Defin hak-ı itirnap, olup, illeti cununa müptela olanlar, müşarünileyhanın kabrini ziyaretle şifa yap olduklarını mücerre­banttandır.) denilmektedir.



Bugünkü kalıntılarına bakılırsa Taptuk Emrenin Tekkesi kücük bir köy tekkesidir. Türbesi bir zaviye niteliğindedir. Taptuk’un mezarı da oradadır. Türbenin bir odasında Taptuk ailesinden gelen kimselerin lahitleri vardır. Türbe kiremitle örtülü, bir oda, bir zikir ve sema yerinden ibarettir. Türbe muhakkak ki zamanla epeyce değişikliğe uğramıştır.



Bu büyük Alim, Mutasavvıf ve Ulu kişi Emrem Sultan Köyü ve geniş bir çevre halkına yüzyıllarca manevi bin haz ve ilahi Şevk vermiştir ve vermeye devam etmektedir. Cümlesinin ruhları şad olsun.



Köylerin duruş vaziyetine göre Emrem Sultan köyü ortada, Yunus’un kabrinin bulunduğu Yunus Emre (Sarıköy sağ yönde, Bacım Sultan’ın ve ailesinin kabirleride Tekke köyünde sol yönde bulunmaktadır.



Erenlere selam verdik,

Öğlenin dal vaktinde namaza durduk

Selam verdik, gelin kayboldu,

Birden atları sürdüler

Tekke taşında gördüler.

Buyurun gidelim dediler.

Akşam oldu görütüler,

İki hasret kavuştular,

Zik-ri tevhit söyleştiler.

Kıbleye karşı durursun,

Sol yanına buyurursun

Nikabın yüzünden alırmısın?

Benim adım Bacım Sultan,

Senin adın Hulbiye Sultan,

Yunus eşiğimizde yatan.

Ben Allah;n aşikıyım.

Zik-ri tevhit maşukuyurn,

Peygamberler Dervişiyim

İlahi Erenlere selam verdik,



Kaynak : A.Nusret MUTLU'nun NALLIHAN isimli eseri


--------------------------------------------------------------------------------
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.yersenfinduk.com
 
TÜRKMEN, YÜRÜK, KÜRT BOY, OYMAK VE AŞİRETLERİ 2
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Bacı Köyü :: Köyümüz Hakkında :: Bacı Köyü hakkında-
Buraya geçin: